diumenge, 16 de setembre del 2012

Dades d'interés

Us fem una relació de coses pràctiques per aquells que s'estàn plantejar venir per aquí algún dia:

1. Mejar:
   - el menjar és molt mediterrani, es troben fruites, carn i peix com a casa facilment
    - pastís típic de Bled: milfulles amb nata i crema
    - truita és el plat típic
    - pel que li agradi l'embutit i els formatges no tindrà problemes es troben amb facilitat
    - Mercator es la linia de supermercats que trobaràs a cada un dels pobles d'aquest pais
    - també hi ha Spars i Lidls
    - es pot menjar de menu per menys de 10€

2. Paissatge:
   - kozolec: estructures de fusta típiques eslovenes per secar la llenya i el farratge dels animals
   - totes les cases tenen jardi, i flors penjades a les finestres
   - les cases estàn fetes principalment de fusta
   - els Alpes Julianos sempre t'acompanyaràn
   - pots descubrir tot tipus de fauna: vaques, ovelles, caballs, gallines ... (ideal per nens)

3. Punts ens contra:
   - fan pagar a molts parkins de llocs d'interés turistic (2-4 €)
   - certs camins de muntanya s'han de pagar (estàn pensats per anar amb talons!)
   - poques àrees de picnic i les que hi han no acostumen a estar senyalades

4. Punts a favor:
   - la higiene està present a tot arreu, lavabos en general molt correctes
   - els apartaments on ens hem allotjar eren molt nets
   - als carrers no hi ha un sol paper a terra
   - hi han papereres per tot arreu
   - és un país absolutament concienciat amb el reciclatge cada casa te 4 contenidors de mitja
   - dispossen d'una brigada de neteja al mig del bosc
   - en arribar al pais pots comprar una vinyeta que es col·loca al cotxe i així no has de parar als peatges
   - l'estat de les carreteres és molt bo, hi ha molts equips de millora de la xarxa viaria
   - bones indicacions
   - wifi obert a molts llocs, al carrer, restaurants, cafeteries ...
   - nivell d'anglès alt a tota la població (des de qui es dedica al turisme fins la senyora del forn de pa)
   - la temperatura (al mes de setembre) és ideal, primaveral


dissabte, 15 de setembre del 2012

Coves, vall de montsicar i Ljubljana

Últims dies a Slovenia,

ja sabeu que el Marc té una certa afició a la meteoriologia cosa que ens ha vingut molt be aquests dies per planejar el nostre itinerari per la encantadora Slovenia.

Afortunadament el bon temps ens ha acompanyat pràcticament al llarg dels nostres dies aquí i dic pràcticament perque el dimecres a la tarda i el dijous hi havia pronòstic de pluges així que vam adaptar el planning a la previsió. Dimecres a la tarda vam fer panxing a casa, siesta, jugar amb el pocoyo, café a sota casa, i sopar d'hora.

Dijous era el dia perfecte per anar a visitar un parell de coves, molt properes entre elles, i disfrutar un cop més de les marevelles naturals d'aquest petit pais, mentre pluvia a la superficie.

A les 8:50 ja estàvem en marxa camí de Scokjan, les primeres coves, reconegudes per la UNESCO i per tant infotografiables així que so sorry pero no tenim cap foto per mostrar-vos. La sensació dintre de la cova era molt forta es tractava d'un gran forat subterrani d'una alçada d'uns 60 metres creat pel riu Reka on les parets estaven plenes d'estalactites i estalacmites. La temperatura és constant durant tot el recorregut, 12 graus. És una cova mítica per practicar espeleologia. Era com passejar per un museu casi a les fosques. L'Oriolet es va comportar com un autentic espeleòleg des de la seva cadireta, mirant per tot arreu i tocant les protegides estalacmites, upps. La visita a les coves ens va portar un parell d'hores així al sortir vam anar a dinar al restaurant de les altres coves, Postojna Caves.

Aquestes altres coves són força més conegudes en la regió, ens vam donar conte de seguida per dos motius: la gran quantitat de turistes que hi havia i la clavada en la entrada: 24€ per cap! Tot sigui dit, realment ho valen. Scokjan Cave es a Barcelona, el que Postojna Cave es a Nova York. Impressionant!!

El tram obert al públic és de 6km, dels quals només 1,5km es fan a peu, la resta es fa en una mena de tren descobert molt divertit. Aquí ens vam haver d'abrigar encara més, la temperatura era de 10 graus.
A part de ser una maravella en quant a la multitut de sales plenes de estalactites, estalacmites, columnes, vels, i no se quins altres termes tècnics es veu que aquestes coves han estat escenari de multitut d'events musicals i socials al llarg de tots els temps. Hi ha una sala anomenada dels candelabros on hi ha tot un conjunt de llums fetes amb vidre de murano venecià on havien tingut lloc balls de la alta societat eslovena, o be una altra sala on la acústica és tan bona que sovint es fan concerts de música alternativa.

Aqui no vam tenir problema per fer fotos: 


 

 

 

 

 

 

El dia el vam acabar fent una visita ràpida al Castell medieval de Predjama (1500 i pico), molt maco també:


 










(...)

Penúltim dia, curiosament comencem a parlar en passat de les vacances a Eslovènia! Es nota que comencem a tenir el cap més en casa que aquí ... pero només ens dura una estona. Arribem a la Vall de Montsicar a mig matí, ja no plou però la temperatura ha baixat considerablement, pel meu gust, jo abrigo a l'Oriol i el Marc li va treien capes ...






No cal mencionar un cop més que el recorregut era preciós, com podeu veure.








El dinar el vam fer en aquell mateix poble, sóc incapaç de recordar el nom - és el Marc qui aconsegueix memoritzar aquest seguit de k, f i j - i com que ara dorm doncs no us ho puc dir, el tema és que vam menjar de luju. Una crema de bolets de primer i truita al forn de segon. Aquí la truita és el plat estrella, és molt freqüent veure al mig dels rius gent pescant-les. Jo sempre dic que no te mèrit pescar a aquestes aigües, són tan transparents que veus venir a les truites a kilometres! Per postres una cosa típica impronunciable que era una mena de pestinyo farcit de poma al forn amb mel i sucre glas, ummmm
Per cert, l'Oriol es va animar i va tastar la crema i el peix amb coberts de grans! És un fiera!
Els últims dies havien estat tant intensos que la tarda la vam passar a casa, els uns dormint i els altres llegint i descansant.

(...)

Avui últim dia, teniem una cita al pis d'abaix. En John ahir ens va convidar a un esmorçar, és un home encantador. Tenim la sensació de que té una mica de nostàlgia quan ens veu, sempre ens parla de quan el seu fill de 23 anys era petit. I no para de dir-nos que l'Oriol "is very luchy", que se li veu molt feliç ...



Aquí el teniu, no se com s'ho fa però cada dia ens porta una joguina nova per l'Oriol! L'esmorçar era de luju, café, refresc de menta casolà, donuts amb melmelada, pernil i formatge de cabra, torrades, melmelada de pressec i mora ... acompanyats per la seva amigable conversa. Avui ens ha explicat el seu pas per Lloret de Mar quan es va graduar amb 25 anys en la epoca franquista!!! És un fenómeno a més cada dia ens diu alguna paraula en català i castellà: Victòria o morir, Blanca Paloma, Helados varios, queso, hasta luego ... ja ja ja fa molta gràcia!

La resta del dia la hem passat a Ljubjana, a mi em venia molt de gust, fer una mica de ciutat. És que us asseguro que aquesta ciutat m'ha deixat encisada.

















A més avui celebraven el dia de la moda: The Fashion Day Out patrocinat per Cosmopolitan i Compeed, total!! I noiesss, lo prometido es deuda. No volieu una foto dels nois eslovens:

 

 Encara que jo n'he trobat dos de més guapus:


 



Familia, amics ... fidels seguidors gràcies un cop més per acompanyar-nos sempre en els nostres viatges, les nostres aventures. Els vostres comentaris, les vostres visites són el motiu per mantenir viu aquests blogs i a l'hora fer-nos sentir més aprop de casa.

Fins la propera!

ORIOL, MARC I ROCI

 

dijous, 13 de setembre del 2012

Llac de Bled, vespre a Ljubljana i Vintgar


Hola a tots o com diuen aquí "dober dan",

ens vam quedar a la vispera de la Diada, aquell matí Bled es va aixecar amb un sol i una temperatura primaveral. Tot i que el Llac de Bled l'haviem visitat en varies ocasions, el tenim molt aprop de l'apartament, encara no haviem decidit endinsar-nos a les seves calmades aigües.
Aquí és molt típic anar fins a la illa del llac en les barques típiques i rústiques de la zona anomenades pletnes. Vindrien a ser les góndoles venecianes perque són portades per experts capitans. 


 

 
 

 
 

L'Oriolet, com era d'esperar va disfrutar moltissim a la pletna

 

Com deia abans les aigües d'aquest llac són del tot tranquil·les, doncs es tracta d'un llac d'aigües subterrànies, és a dir no hi ha cap entrada/sortida natural visible. De fet els eslòvens, a qui no se'ls escapa cap detall tenen creat tot un sistema de grans filtres que permeten que la qualitat de l'aigua sigui excel·lent. A més l'ecosistema aquatic d'algues manté practicament durant tot l'any una temperatura apta per banyar-se. A l'estiu l'aigua pot estar a 26 graus cosa que fa que molts eslovens facin servir aquest llac com una piscina pública.

 

El llac te una fundaria màxima de 31 m en el punt de més profunditat i al llarg de l'any canvia de color, virant per diferents tons de verd fins a marró, segons la proliferació d'algues.

Altra qüestió interessant relacionada amb el llac és una llegenda sobre una campana. Curiosament el Marc i jo un dia vam veure un documental on es parlava d'aquesta llegenda. Mai més ens vam enrecordar d'ella ni del lloc on era: Bled. Diu la historia que en les nits de pluja intensa una campana que va acabar al fons del llac encara sona. 
http://www.viajandocon.es/ANIMALES/ESLOVENIA/Eslovenia-leyendas.html

Un cop a la illa, l'Oriol va pujat tot sól casi la totalitat de les escales fins a la plaça de l'esglèsia, us asseguro que l'esforç que va fer el va fer parar en un parell d'ocasions, però finalment ho va aconseguir!

 

 

 

La tornada es veu que no va ser del tot interessant i l'Oriol és va quedar fregit als meus braços. Oportunitat que no va desaprofitar el nostre paparatxi. Per cert, observeu que l'Oriol anava del Barça, 11 de setembre!!



Al migdia vam descansar una mica, per més tard anar a passar la tarda i vespre a Ljubljana. Haviem llegit que la ciutat tenia molt d'encant a la nit, i sincerament qui ho digués tenia tota la raó del mon.

 

Ljubljana a la nit, és una ciutat sofisticada, elegant, jove i pacífica. En tot moment ens va acompanyar una sensació de benestar molt agradable. Ho vull recalcar perque sovint et pots trobar grans urbes que a les nits es transformen en llocs inòspits i sospitosos. Doncs no és el cas. El centre està ple de restaurants i bars de copes amb musica càlida i enlluernats amb espelmes. Continuament et creuaves amb turistes i autòctons amb molta classe, podriem dir que és una ciutat molt trendy!



 Nosaltres per sumar-nos vam fer una bona copa de vi amb un brindis: pel que pugui venir.

(...)

L'endemà ens esperava un canvi de rumb. Muntanya novament. Vintgar, és el nom d'unes gorges que no es poden deixar de visitar. El pronòstic del temps no era gaire bo, a partir de mig matí pluges, que s'allargarien fins al dijous. Efectivament, de seguida vam notar una baixada de les temperatures i una grisor sospitosa. En arribar a Vintgar i començar a caminar, vam descobrir que haviem tingut molta sort.
Les condicions meteorologiques havien creat una boirina a pocs centímetres de la superficie del riu i creaven un escenari segurament dificil de trobar.


 

 












 







 L'Oriol un cop més es va comportar com un gran viatger!
 

Gràcies Oriolet per adaptar-te tant als papes, ens encanta veure com disfrutes, com rius i com aprens.

Familia, fins el proper post ... us asseguro que promet!